Starten met het scheiden van bedrijfsafval doe je zo! 

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het inzamelen en het afvoeren van je bedrijfsafval. Hier komen ook nog eens diverse duurzaamheidseisen bij kijken. Je wilt als ondernemer jouw steentje bijdragen aan duurzaamheid en de circulaire economie, maar je continu bezighouden met het inzamelen en scheiden van je bedrijfsafval kan veel tijd en moeite kosten. Alsof je het als ondernemer nog niet druk genoeg had! In dit blog leer je hoe je op een gemakkelijke manier – zonder hoofdpijn – het afval van jouw onderneming gescheiden kunt laten inzamelen en afvoeren.

 

Stap 1: Breng in kaart welke soorten bedrijfsafval jouw bedrijf voortbrengt

Er zijn tal van verschillende afvalstromen, ook binnen jouw bedrijf. Voordat je jouw afval kunt gaan scheiden en (laten) afvoeren, is het dan ook belangrijk dat je weet welke afvalstromen er zich binnen jouw bedrijf bevinden. Hieronder lees je van welke afvalsoorten het voor jouw bedrijf in Nederland in ieder geval verplicht is om deze gescheiden aan te bieden: 

 

  1. Papier en karton

  2. Metalen

  3. Hout

  4. GFT en ander groenafval

  5. Glas

  6. Kunststof

  7. Textiel

  8. Gevaarlijk afval (denk hierbij aan chemische stoffen, verfresten, asbesthoudend materiaal, et cetera). 

 

Stap 2: Kies voor de juiste manier van het scheiden van je bedrijfsafval

Nu je weet welke soorten afval er binnen jouw bedrijf voorkomen die je gescheiden aan moet bieden, kun je gaan nadenken over de handigste manier om je afval te scheiden en af te voeren. Hierbij is het ook belangrijk dat je aandacht hebt voor hoe je omgaat met restafval; het afval wat overblijft nadat je de verplichte afvalsoorten gescheiden hebt. Dit is meestal het afval wat je normaliter in de prullenbak zou gooien en vaak een afvalsoort die binnen een bedrijf veel voorkomt. 

 

Stap 3: Zelf doen of uitbesteden? 

Je kunt er voor kiezen diverse containers aan te schaffen en deze om de zoveel tijd bij de gemeente aan te bieden. In dit geval moet je echter wel zelf de containers kopen én het vervoer naar de juiste locatie voorzien, plus zorgen dat de containers goed schoongemaakt en onderhouden worden. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om een afvaldienst in te huren voor het bedrijfsafval. 

 

Hierbij worden containers bij het bedrijf geplaatst, binnen een gewenste periode geleegd en gereinigd en weer teruggeplaatst bij het bedrijf. Dergelijke containers en diensten zijn voor de diverse afvalstromen waarvan scheiding verplicht is beschikbaar. Ook voor de veelvoorkomende afvalstroom van het restafval kun je dergelijke diensten bestellen en simpelweg een restafvalcontainer huren of aanschaffen. Zo heb je als ondernemer geen omkijken naar de afvalscheiding en kun jij je focussen op zaken die er écht toe doen.

Nieuwste blogs

Waarom de juiste dakbedekking kiezen essentieel is

Als het gaat om jouw huis of gebouw, is het dak een van de belangrijkste onderdelen om in topconditie te houden. Niet alleen biedt...

Weg met de mythes rondom probleemhuid

Er zijn heel wat verhalen in omloop over wat nou wel of niet goed is voor je huid. Vaak genoeg worden producten aangeprezen die...

2 belangrijke tips om je gazon beter te onderhouden

De meeste mensen hebben een gazon in de tuin. Een gazon kan erg veel toevoegen aan de inrichting van de tuin. Wel is het...

Waarom thuis haar kleuren een goed idee is

Zelf je haar verven is tegenwoordig populairder dan ooit. Niet alleen bespaar je een hoop geld dat je anders bij de kapper zou uitgeven,...

De noodzaak van warme winterkleding

Als de temperatuur daalt, is het tijd om je kledingkast uit te rusten met de juiste winterkleding. Niet alleen om je warm te houden,...