Starten met het scheiden van bedrijfsafval doe je zo! 

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het inzamelen en het afvoeren van je bedrijfsafval. Hier komen ook nog eens diverse duurzaamheidseisen bij kijken. Je wilt als ondernemer jouw steentje bijdragen aan duurzaamheid en de circulaire economie, maar je continu bezighouden met het inzamelen en scheiden van je bedrijfsafval kan veel tijd en moeite kosten. Alsof je het als ondernemer nog niet druk genoeg had! In dit blog leer je hoe je op een gemakkelijke manier – zonder hoofdpijn – het afval van jouw onderneming gescheiden kunt laten inzamelen en afvoeren.

 

Stap 1: Breng in kaart welke soorten bedrijfsafval jouw bedrijf voortbrengt

Er zijn tal van verschillende afvalstromen, ook binnen jouw bedrijf. Voordat je jouw afval kunt gaan scheiden en (laten) afvoeren, is het dan ook belangrijk dat je weet welke afvalstromen er zich binnen jouw bedrijf bevinden. Hieronder lees je van welke afvalsoorten het voor jouw bedrijf in Nederland in ieder geval verplicht is om deze gescheiden aan te bieden: 

 

  1. Papier en karton

  2. Metalen

  3. Hout

  4. GFT en ander groenafval

  5. Glas

  6. Kunststof

  7. Textiel

  8. Gevaarlijk afval (denk hierbij aan chemische stoffen, verfresten, asbesthoudend materiaal, et cetera). 

 

Stap 2: Kies voor de juiste manier van het scheiden van je bedrijfsafval

Nu je weet welke soorten afval er binnen jouw bedrijf voorkomen die je gescheiden aan moet bieden, kun je gaan nadenken over de handigste manier om je afval te scheiden en af te voeren. Hierbij is het ook belangrijk dat je aandacht hebt voor hoe je omgaat met restafval; het afval wat overblijft nadat je de verplichte afvalsoorten gescheiden hebt. Dit is meestal het afval wat je normaliter in de prullenbak zou gooien en vaak een afvalsoort die binnen een bedrijf veel voorkomt. 

 

Stap 3: Zelf doen of uitbesteden? 

Je kunt er voor kiezen diverse containers aan te schaffen en deze om de zoveel tijd bij de gemeente aan te bieden. In dit geval moet je echter wel zelf de containers kopen én het vervoer naar de juiste locatie voorzien, plus zorgen dat de containers goed schoongemaakt en onderhouden worden. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om een afvaldienst in te huren voor het bedrijfsafval. 

 

Hierbij worden containers bij het bedrijf geplaatst, binnen een gewenste periode geleegd en gereinigd en weer teruggeplaatst bij het bedrijf. Dergelijke containers en diensten zijn voor de diverse afvalstromen waarvan scheiding verplicht is beschikbaar. Ook voor de veelvoorkomende afvalstroom van het restafval kun je dergelijke diensten bestellen en simpelweg een restafvalcontainer huren of aanschaffen. Zo heb je als ondernemer geen omkijken naar de afvalscheiding en kun jij je focussen op zaken die er écht toe doen.

Nieuwste blogs

Reguleer het licht in de ruimte met duo rolgordijnen

Wanneer het aankomt op raamdecoratie, zijn er talloze opties om uit te kiezen. Echter, als je op zoek bent naar een veelzijdige en moderne...

Ontdek jouw perfecte padel schoenen op padelstore.com!

Ben je op zoek naar de perfecte Padel schoenen? Zoek dan niet verder! Padelstore.com heeft alles wat je nodig hebt. Van beginners tot pro's,...

Een kinderkoffer heeft meer voordelen dan je denkt

Reizen met kinderen kan een uitdaging zijn, vooral als het gaat om het organiseren van hun spullen. Kinderkoffers bieden echter een geweldige oplossing om...

Ontdek de geweldige voordelen van een sappen detox!

Een gezonde levensstijl is tegenwoordig een belangrijk onderwerp van gesprek. Een van de manieren om je gezondheid een boost te geven, is door het...

Met een gerust hart op vakantie: tips voor auto- en reisverzekeringen

Je kijkt er al maanden naar uit: eindelijk op vakantie! Om zorgeloos te kunnen genieten van je welverdiende rust, is het belangrijk om goed...