Tegenwoordig heb je geen enorm kapitaal meer nodig om een onderneming te starten. Als je beschikt over een laptop en een passie, kun je binnen de kortste keren jouw eigen onderneming opzetten. In Nederland groeit het aantal jonge ondernemers hard. Ben jij benieuwd naar wat voor bedrijven populair zijn onder de jonge starters? 

Vintage kleding

Nederland koopt steeds duurzamer. Zo kopen we meer vegetarisch eten en rijden we vaker in elektrische auto’s. Daarnaast is thrift shopping een duurzame trend die vooral terug te zien is in de grote steden in Nederland. Wat is dit dan precies? Wanneer je gaat thrift shoppen, ga je op pad met het doel vintage kleding te scoren. Vintage kleding is dan ook steeds populairder en meer jonge starters beginnen hier hun eigen onderneming in. In het stadscentrum groeit het aantal tweedehands kledingboetiekjes, maar ook online bieden jonge starters vintage kleding aan. 

Handgemaakte sieraden

Naast het starten van een tweedehandskleding winkel, zijn er ook veel jonge starters die hun eigen sieraden verkopen. Het gaat hierbij om handgemaakte sieraden die veelal via social media te koop zijn. Tegenwoordig zijn social mediakanalen ideaal om met weinig middelen een groot publiek te bereiken. Daar ondervinden jonge startende ondernemers de voordelen van. Vele startups hebben aan hun social media kanalen een website gekoppeld waar klanten hun aankopen kunnen plaatsen. De handgemaakte sieraden worden vervolgens in hele handige verzendzakken opgestuurd. Om de sieraden te promoten, werken veel startups samen met tevreden klanten. Deze sturen ze bijvoorbeeld gratis producten. In ruil daarvoor moeten de klanten tijdens hun vakanties zomerse promotiefoto’s maken waarop te zien is dat ze de sieraden dragen. Dat is natuurlijk een efficiënt en effectieve manier van marketing voeren.  

Bloggen 

Zoals hierboven genoemd is, kun je via social media een groot publiek bereiken. Tegenwoordig zijn er dan ook veel verdienmodellen gebaseerd op social media. Het aantal jonge influencer bloggers groeit in toenemende mate. Denk bijvoorbeeld aan een reisblogger die alles verteld over haar avonturen of een beautyblogger die verzorgingsproducten beoordeelt. De bloggers verdienen vaak hun geld door met hun blogs influencer marketing te voeren voor commerciële partijen. 

Platforms starten

Tenslotte zijn er vele jonge ondernemers die een platform starten. Tegenwoordig spreekt men zelfs van de platformeconomie. Jonge starters brengen vraag en aanbod bij elkaar middels een online platform. Denk bijvoorbeeld platforms voor reistips of lifestyle coaching. Het gaat er vooral om dat de platforms een community creëren waar gebruikers zich verbonden mee voelen. Dat is de succesfactor van de platforms.